Hvordan er det egentlig at være praktikant hos Have Kommunikation?

”Hurtig til at sætte sig ind i nye projekter.” ”God til at samarbejde.” ”Befinder sig godt ved at veksle mellem opgaver med stort ansvar og selvstændighed og mere rutineprægede opgaver.” Dette er kompetencer, som vi i Have Kommunikation er på udkig efter hos vores kommende praktikanter. Men hvordan oversætter man helt konkret disse kompetencer som praktikant i hverdagen? Hvad vil det egentlig sige, at “være god til at tale i telefon” og “planlægge og afvikle pressemøder og -events”?

Den 1. februar siger vi farvel til vores kære praktikanter i København; Johannes, Anne, Mariana og Rikke og i vores afdeling i Aarhus siger vi farvel til Stine. Vi søger derfor et nyt team praktikanter, som vi kan byde velkommen i Have-familien – både i København og i  Aarhus. Vi har stillet vores seje praktikanter 10 spørgsmål om det at være praktikant hos Have Kommunikation, så du har mulighed for at få ærligt indblik i Have-verdenen helt uden filter. Her er deres svar: 

Hvad er det bedste ved at arbejde hos Have?

Anne: – Det allerbedste ved Have er selvfølgelig kollegaerne. Alle er supersøde, og det er dejligt, at vi er flere praktikanter. Vi er i samme båd, og det er skønt at have nogle at sparre med, hvis der nu er noget, man føler sig usikker på.

Johannes: – Noget af det bedste er, at man virkelig får ansvar fra dag ét. Det går hurtigt på kontoret, og man bliver bare kastet ud i tingene. Det betyder, at man, udover at blive virkelig god til at håndtere pres, også kommer meget klogere ud på den anden side. Man vokser både fagligt og personligt. Hvis man har den mindste interesse for kultur, så er vores opgaver virkelig spændende, og de genererer en masse store oplevelser og et kæmpe netværk.

Mariana: – Der er også lækker, gratis frokost hver dag! Den kæmpe snackskuffe er heller ikke et minus.

Hvor mange timer arbejder I om ugen?

Rikke: – I princippet arbejder vi fra 9 til 17 hver dag. Nogen dage kan man sagtens møde før ind og gå lidt tidligere, hvis man synes, det er federe. Siden vi arbejder med film eller forestillinger, der kulminerer i en premiere, har vi til tider aftenarbejde, men det er sjovt at være med ude til gallapremiererne. Desuden får vi jo altid lov til at se filmen eller forestillingerne, efter arbejdet er endt. Så i sidste ende går det op. Man kan også lade være med at tage med til de forskellige aftenarrangementer, men fordi vi oprigtigt interesserer os for vores projekter, har vi investeret i dem og vil gerne følge dem helt til dørs. 

Mariana: – Det er generelt et fleksibelt sted at være. Har vi været sent ude på et premierejob, er det også helt fint at møde senere. Vi får også fri, hvis vi for eksempel skal noget på universitetet. 

Stine: Jeg har haft mulighed for at beholde mit studiejob ved siden, så jeg har kun 30 timer om ugen, og det passer også fint. Nogle gange er der travlt, og så man har flere timer, og andre gange går jeg tidligere. Det er dejlig fleksibelt.

Hvad laver I typisk på en arbejdsdag?

Johannes: – Der er virkelig ingen dage, der er ens på kontoret. Vi laver både pressemeddelelser, udarbejder pitches til journalister og de forskellige mediers formater, koordinerer presse og gæster til premiere, afvikler pressemøder, planlægger interviews med store skuespillere og journalister, laver strategisk arbejde, koordinerer filmvisninger for anmeldere, laver voxpops, skriver nyheder til Teaternyheder.dk, laver videoer eller styrer den røde løber ved gallapremierer.

Anne: – Ja, og der er endda endnu mere end det. Foruden de faglige opgaver har vi også hver en dag om ugen, hvor vi gør frokosten klar og rydder af, og så brygger vi også kaffe til møderne. Det er dog ikke noget, der fylder i vores arbejdsdag – langt fra. Det er faktisk et dejligt afbræk fra computeren at lave en kande kaffe en gang i mellem.

Hvordan er stemningen på kontoret?

Mariana: – Vi er omkring 20 personer på kontoret i København, så derfor kommer vi hinanden meget ved. Jeg synes, der er en god stemning, og man kan sagtens fjolle engang imellem, uden at det gør noget. Selv på travle dage er der stadig plads til grin. 

Rikke: – Gennemsnitsalderen er lav på kontoret, så folk er også klar på en fredagsbajer engang imellem. Før de sene premierer er vi også gode til at spise sammen, og så er der jo også den årlige julefrokost, som vi er med til at arrangere. 

Anne: – Vi har også lavet firmavolley en enkelt gang. Vi praktikanter er også gode til at mødes om et glas vin. Det er hyggeligt. 

Stine: I Aarhus er vi kun tre på kontoret, så vi kommer tæt på hinanden, og det fungerer virkelig godt! Der er en sjov og afslappet stemning med masser af dårlige jokes og humor.  Og så har vi lige startet en fredagsbar, som vi selv vurderer til at være den bedste i Aarhus.

Er I bange for jeres chef? 

Mariana: – Vi har forskellige projektledere på de projekter, vi sidder med, som i de forskellige projekter er vores overordnede, og derfor har vi i praksis ikke bare én chef. Vi arbejder for eksempel lige så meget sammen med den “rigtige” chef, direktøren, som med projektlederne, og den struktur skaber et ret afslappet forhold i forhold til titlerne. Michael har som direktør selvfølgelig altid det endelige ord, og det er ham, man skal gå til, hvis der skal tages store beslutninger. Vi lytter også ekstra godt til ham, men bange er vi altså ikke!

Stine: Jeg er bestemt ikke bange for min chef, men jeg har stor respekt for hende.

Får I god feedback på jeres ting? 

Johannes: – Som regel er vores projektledere ret gode til at give feedback, men nogle gange er der for meget om ørerne til, at det bliver prioriteret at sætte os sammen i 20 minutter og gennemgå en opgave. Vi får tingene serveret råt for usødet, og har vi lavet en bommert, skal vi nok få det at vide. Har vi lavet noget rigtig godt, skal man måske lede lidt længere efter den store ros, men man er aldrig i tvivl, når man har lavet et godt stykke arbejde. Vi kender efterhånden også vores projektledere godt nok til at vide, hvornår ens indsats er ekstra værdsat.

Rikke: – Vi har statusmøder hver tredje uge, og her synes jeg, at vi får rigtig god feedback på vores arbejde. Både ros og værktøjer til, hvordan vi kan udvikle os endnu mere. Det er også et rum, hvor der er plads til at være ærlige om ting, der ikke fungerer, og så bliver der hurtigt taget hånd om det.

Stine: Fordi vi ikke er så mange på kontoret i Aarhus, er jeg konstant i dialog med mine kollegaer om mine opgaver. Jeg får feedback dagen lang, og der er altid tid til spørgsmål og vejledning.


Hvad er det mærkeligste, I er blevet udsat for?

Mariana: – Der var to af os, der fra den ene dag til den anden skulle til pressemøde i Sorrento i Italien! Det var den vildeste dag, og vi følte os superheldige i forhold til at få mulighed for at være en del af så stort et setup.

Virksomheden lægger jo vægt på, at man skal være god til at snakke i telefon – så er I det?

Johannes: – Vi synes faktisk selv, at vi er ret gode. Vi har i hvert fald talt med virkelig mange forskellige mennesker. Alt fra journalister, direktører, handymen og de helt store navne inden for kulturens verden. Det skal man selvfølgelig lige vænne sig til, men nu virker det ret naturligt.

Hvor meget føler I, at I har lært?

Mariana: – Masser! Vi har opdaget både styrker og svagheder, som vi ikke var klar over tidligere. Det er jo sindssygt vigtigt at tage med videre.

Anne: – Man får også et kæmpestort indblik i, hvad der rører sig på lærredet, på scenerne, i bøgerne og i musikkens verden.

Rikke: – Helt konkret har vi lært meget om relationsopbygning til eksempelvis journalister og branchefolk, og vi er blevet ret gode til at skrive skarpe pressemeddelelser og pitche ideer ind, der passer til de forskellige mediers formater. Vi er også blevet supergode til at spotte kendte danskere på den røde løber! Vi har virkelig også lært meget om, hvordan hele kulturbranchen fungerer, og hvor vigtigt samarbejdet mellem kultur og journalister er. 

Hvad har været den fedeste oplevelse, I har haft so far?

Anne: Vi får sindssygt mange spændende opgaver, så det er svært at vælge én fed oplevelse. Der er mange! Vi kommer ofte med til gallapremierer på film, teater og musicals. Det er virkelig FEDT! 

Stine: Jeg var med på Kulturmødet på Mors, og det var for vildt!

Lyder det godt i dine ører? Så send en ansøgning med dit opdaterede CV til job@have.dk

Har du spørgsmål til vores praktikanter eller til den praktikansvarlige, er du også mere end velkommen til at kontakte os.

Foto: (Fra venstre): Anne Wolf (Kommunikationsuddannelsen på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole), Mariana Skeel (KA Kommunikation og Dansk på Roskilde Universitet), Rikke Hesselholt (KA Retorik på Aarhus Universitet) & Johannes Mandal (Moderne Kultur og Kulturformidling på Københavns Universitet)