Blog # 9: Vejen til den gode PR-strategi i børnehøjde

– et indblik i vores arbejde med børnefilm

De seneste måneder har vi på Have Kommunikation travlt med PR-arbejdet omkring tre nye familiefilm med børn i hovedrollerne: Vildheks, Julemandens Datter og Hacker. Hos Have Kommunikation er vi med hele vejen – fra de indledende strategimøder til eksekvering af rød løber til premieren.

Anja Linnet fra vores kontor i København er projektleder på Julemandens Datter og har tidligere arbejdet med unge talenter inden for musik og bøger. Læs med nedenfor for at få et indblik i hendes arbejde med medietræning, pressehåndtering og strategi i børnehøjde.

– Hvordan arbejder du med at forberede børnene på den store eksponering de har i vente?

Når vi indleder et samarbejde med en børneskuespiller er vi altid helt fra start i tæt samråd med forældrene. Vi gør en dyd ud af at forventningsafstemme forløbet med både børnene og deres familie. Når man som barneskuespiller medvirker i en stor biograffilm, vil det selvfølgelig medføre en øget interesse for ens person. Det kan være ret overvældende at gå fra at være en ganske almindelig dreng eller pige i 6. klasse, til pludselig at være et kendt ansigt alle gerne vil være venner med. Det er derfor vigtigt at være bevidst om, at ens omgangskreds kan reagere forskelligt på, at man pludselig er i medierne og muligvis bliver mere ombejlet – både i skolegården og på gaden.

– Hvor ligger den store forskel i at arbejde med børn fremfor voksne?

Det er enormt vigtigt at tydeliggøre overfor børnene, at der kan ske en ændring i folks “approach” overfor en. Min erfaring er, at man taler om det på en helt anden måde med unge mennesker og bliver nødt til at følge dem tæt gennem processen. Det kan for nogle være en voldsom oplevelse og en kæmpe ændring i deres liv. Samtidig er det også vigtigt, at ruste de unge skuespillere til at interessen på et tidspunkt kan ebbe ud.

– Hvordan arbejder du med medietræning i børnehøjde?

Alle de børn vi i dag arbejder med er digitalt indfødte. De gebærder sig på de sociale medier i et tempo, vi slet ikke kan følge med i. Med den øgede interesse fra omverdenen vil der være flere der begynder at følge med i dit liv på de sociale medier. Her taler vi om, at man både kan have en privat og en offentlig profil, så det er lidt lettere at styre hvad man udleverer til offentligheden. Vi står derfor altid klar med konkret rådgivning til hvad god praksis for aldersgruppen er på de sociale medier og hvor meget man kan dele på sin Insta-story fra sofaen, filmsettet eller den røde løber.

I bund og grund er selve medietræningen den samme for børn og voksne. Det der har været interessant at opleve, er den helt naturlige tilgang de unge har til video og sociale medier. De er fx knivskarpe til at performe foran et kamera. De er på døgnet rundt og formidling af deres tanker og idéer er et grundvilkår i deres sociale liv. Netop derfor er medietræningen så vigtig, så man ikke kommer til at dele noget som den brede befolkning ikke skal se. Men deres talent og naturlige flair for især sociale medier er en kæmpe gave i arbejdet med presseindsatsen.

– Hvordan arbejder i med børnenes forhold til pressen?

Den øgede opmærksomhed vil selvfølgelig også gøre pressen nysgerrig på hvem man er som person. Vi står derfor altid til rådighed for børnene og hjælper dem med at blive klædt på til mødet med journalisterne. Her er især budskabstræning – hvordan taler man om en film, der endnu ikke har haft premiere? Det er uhyre vigtigt at få sat en ramme for presseindsatsen, så børnene er indforståede med hvordan de gerne vil positionere filmen og dens budskaber og dermed hvad de fx kan afsløre om deres rolle og filmens plot. Her er det lige så vigtigt at tage forældrene med på råd. De skal jo være lige så skarpe på indsatsen og ikke komme til at tale over sig af bare iver over deres dygtige børn.