Balletkampagne nomineret til international pris

Kampagnen for den stort anlagte Balletfestival 2018, der fandt sted i juni, og som i månederne op til fik alt fra bryggeriarbejdere til superligaspillere til at danse ballet, er kommet i søgelyset for endnu en international pris.

Denne gang er det European Excellence Awards, der har nomineret kampagnen, som Best of 2018 inden for to kategorier “Entertainment and Culture” og “Norway, Sweden, Finland, Denmark, Iceland”.

Prisuddelingen finder sted i Dublin, Irland, d. 6. december 2018.

Om Balletfestivalen

Da Det Kongelige Teater fra 1. til 9. juni afviklede sin stort anlagte Balletfestival var målet ikke blot at præsentere ballet i verdensklasse. Det var også at få danskerne til at danse med og vise, at ballet er for alle.

I de tre måneder, der gik forud, drog Den Kongelige Ballet land og rige rundt og dansede med alt fra bryggeriarbejdere til superligaspillene fra Brøndby. Balletmester Nikolaj Hübbe udfordrede via sociale medier danskerne til at lære ballettrin og flere hundrede danseglade borgere deltog i fællesballet på Kongens Nytorv den 2. juni. Han hoppede om bord på S-togslinje B og besøgte asylcentre og snakkede med danskerne om – og udfordrede – deres forhold til ballet.

Under festivalen kunne man foruden klassiske og nyskabende balletforestillinger også deltage i talks med ledende politikere og meningsdannere, balletgadefester og dansekonkurrencer.