Få et indblik i vores arbejde med vinderen af Dansk Melodi Grand Prix og vejen til Eurovision

Jonas Rasmussen fejede for nyligt al modstand af banen til Dansk Melodi Grand Prix med sangen Higher Ground, skrevet af det svenske makkerpar Niclas Arn og Karl Eurén. Have Kommunikation har været med hele vejen, og tager også med til Eurovision i Lissabon i jagten på en sejr til Danmark og Rasmussen.

Kristina Sindberg og Simone Skogen Lassen fra vores kontor i København er projektledere på Haves arbejde med vinderen af Dansk Melodi Grand Prix. Læs med nedenfor for et indblik i deres arbejde med Rasmussen siden sejren i Aalborg – en historie om den hvirvelvind, der følger en sejr i dansk Melodi Grand Prix.

HAVE: Hvad var jeres første opgaver umiddelbart efter Rasmussens sejr?

Simone: Den første opgave bestod i at afvikle pressedage med Jonas søndag og mandag efter sejren. Vi havde sørget for at sætte en del interview-aftaler op forinden, men efter vinderen blev offentliggjort er det klart, at der kom en masse forespørgsler, der i al hast skulle koordineres til den efterfølgende dag. Jonas var bl.a. i Aftenshowet, Go Morgen Danmark og diverse radioprogrammer de efterfølgende dage. I den forbindelse lavede vi også medietræning med Jonas både i forhold til pressen og sociale medier.

PR - Have Kommunikation

HAVE: Hvad sidder I med nu, inden Eurovision Song Contest løber af stablen i Lissabon?

Kristina: Lige nu er fokus på at forberede hele indsatsen og udarbejde diverse promo-materialer i form af skreven materiale, videomateriale osv. Det er vigtigt, at vi er helt skarpe på, hvordan den danske entry skal promoveres internationalt i alle dets afskygninger. Vi er ansvarlige for al promo omkring Rasmussen, hvilket indebærer alt fra promo-events, meet & greets med relevante artister fra andre lande, den danske presse, den internationale presse og de mange fanmedier.

Simone: Som optakt til Eurovision i Portugal skal Rasmussen deltage i tre promo-events i Tel Aviv, London, og Amsterdam. Vi er inviteret til et væld af promo-events i hele Europa og kan ikke nå dem alle. Derfor udvælger vi dem, som strategisk giver bedst mening for promoveringen af Rasmusen og Danmarks bidrag til konkurrencen. Rasmussen optræder her til store koncerter og vi skal afvikle ‘meet and greets’ med fans og artister fra andre lande for at skabe fokus på vores artist. Hertil dækkes eventen af international presse som i den grad også har betydning for promoveringen – BBC dækker for eksempel arrangementet i London.

PR - Have Kommunikation

HAVE: Simone, du skal til Tel Aviv og London sammen med Rasmussen. Hvad består dine opgaver i?

Simone: Jeg har ansvaret for, at alle Rasmussens aktiviteter forløber, som de skal. Alle henvendelser omkring promo-eventen går til mig og jeg har den direkte kontakt med medier og arrangører undervejs. Programmet i Tel Aviv er fire dage, så der er en hel masse koordinering undervejs som jeg også står for, så Rasmussen kan bruge energien, der hvor han skal.

HAVE: Hvordan vurderer i, hvilke historier, der skal fortælles og hvilke aktiviteter Rasmussen skal deltage i?

Kristina: Der ligger mange strategiske overvejelser bag. Først og fremmest er det essentielt at udbrede fortællingen om, hvorfor Danmarks bidrag i år er yderst unikt. Når vi udvælger hvilke aktiviteter Rasmussen skal deltage i, er det i første fase bl.a. vigtigt at aktivere de lande som kan stemme på os i semifinalen.

Vi arrangerer forskellige ‘meet and greets’ i Lissabon i fællesskab med de andre deltagende delegationer for at udveklse international presse og opmærksomhed. Det er en god og hyggelig måde at skabe synlighed på som samtidig har stor værdi for de mange fans, hvis stemmer er vigtige på aftenen!

HAVE: Hvad bliver jeres rolle under Eurovision i Portugal?

Simone: For det første afvikler vi en række events undervejs, som for eksempel møder og interviews med andre lande og fanklubber. Desuden er der et stort velkomstarrangement med rød løber og hele fanfaren, hvor Rasmussen skal lave et væld af interviews.

Derudover er vi ansvarlige for alle presseaktiviteter samt for håndtering af den danske presse i Lissabon i ugen op til showet – det vil sige at formidle kontakt mellem dem og Rasmussen, og sørge for at de har adgang til alle nødvendige informationer og kontakter.

PR - Have Kommunikaiton

HAVE: Hvad er den største udfordring ved opgaven?

Kristina: Eurovision tiltrækker opmærksomhed fra hele Europa, så der er potentielt rigtig mange medier, man kan tage fat i. Det er selvfølgelig umuligt at have kontakt til dem alle sammen på én gang, så man bliver nødt til at tænke strategisk. Hvem skal man snakke med? Hvilke aktiviteter skal der satses på? Det er en spændende – og nogle gang lidt udfordrende – balancegang.

HAVE: En afsluttende bemærkning om arbejdet med Dansk Melodi Grand Prix og Eurovision?

Kristina: Helt overordnet er det virkelig spændende, at Eurovision er så mangfoldigt. Der er en helt anderledes energi i den verden – det er knald på, men folk har det sjovt. Der er plads til alle, og det er tydeligt, at glæden smitter. Det giver simpelthen et kæmpe boost med al den glæde og begejstring.

__

Vi takker for interviewet! Tilbage er vist kun at ønske Rasmussen al mulig held og lykke. Vi glæder os til at Higher Ground bliver det næste Europæiske sommerhit!