Blog #4: Få succes med dine events – 3 gode råd

Events kan gøre en kæmpe forskel for din kommunikationskampagne. De kan skabe opmærksomhed omkring en sag. Skabe vigtige relationer. Markere positioner og sikre en opbakning til dit projekt. Events kan med andre ord fungere som en virkelig god budskabsplatform, og det kan derfor være klogt at integrere dem i din kommunikation.

Events er dog også både tidskrævende, besværlige at planlægge og ofte meget dyre. Derfor er det vigtigt at være helt skarp på, hvad du gerne vil kommunikere, og at lægge en god strategi.

Nedenfor får du tre gode råd til, hvad du skal være opmærksom på, for at få succes med dit event.

Hos Have Kommunikation arbejder vi overordnet set med tre typer af events:

  • Events som budskabsplatform (pressemøder og lignende)
  • Events som engagerer i en sag (events som oplyser om en sag og taler til, at folk engagerer sig fremadrettet)
  • Prisuddelinger (eksempelvis Bodilprisen, Blixenprisen, Reumert uddelingen)

Selvom disse events har forskellige hovedformål, er der ikke den store forskel på, hvad man skal være opmærksom på, for at lykkes med at skabe et succesfuldt event.

Find et metabudskab

Events er aldrig interessante i sig selv, rent synlighedsmæssigt. Noget som vi har oplevet, som vigtigt i de senere år, er, at man skal have et metabudskab, som kan kobles på eventet. Priser som Blixenprisen eller Bodilprisen er eksempelvis ikke interessante for pressen at sætte fokus på i sig selv, men kobler man dem på en tendens eller en samfundstendens som ”hvordan er danskernes læsevaner i øjeblikket?” eller ”hvilke tendenser er der i dansk film i øjeblikket?”, så tilføjer man en relevans og en større mening med, at man samles om lige netop dette event.

Skab en sammenhængende storytelling

Metabudskabet skal løbe som en sammenhængende rød tråd igennem al kommunikation omkring eventet, samtidig med at det er til stede i eventet i sig selv. I forbindelse med Blixenprisen eksempelvis, hvor danskernes læsevaner var metabudskabet, præsenterede vi publikum i salen for forskellige fakta om disse læsevaner. Der skal altså være en stærk sammenhængende storytelling, både i det indhold man skaber til selve eventet, og i det budskab man kommunikerer eksternt.

Kend din målgruppe og involvér dem

Lige meget hvilket event du skaber, er det alfa og omega, at det er involverende for lige netop den målgruppe, du ønsker at kommunikere til. Så vær helt skarp på hvem det er. Publikum skal kunne se sig selv i dit event, og i dit budskab, eller relatere sig selv til det på en eller anden måde. Er det en branche, du laver det her for? Eller er det et eksternt publikum? Der er også stor forskel på, om det er et TV-show eller ej. Din primære målgruppe skal være guidende for din eventstrategi, for at det bliver en succes – så hav styr på hvem din målgruppe er.
Hold dig desuden for øje, at lukkede events meget sjældent er interessante for pressen. Formår du derimod at skabe et event, som involverer en stor skare af danskerne, kan det pludselig blive meget interessant for medierne, fordi der bliver sat noget i gang, der kan have almen interesse for en større målgruppe.

God fornøjelse med dine events!