Blog 1#: De vigtigste digitale tendenser i 2018

Chatbots, VR, AR, AI, Big Data, bitcoins, blockchains og data driven marketing var nogle af de begreber, der krøb helt til tops på de digitale hitlister i 2017. Men som enhver digital medarbejder ved, nytter det ikke noget at dvæle ved fortiden. Skal du forblive relevant for dine kunder, gælder det derfor om at vide, hvilke tendenser der lurer ude i horisonten, og hvordan disse implementeres bedst.

Så uden yderligere tøven kommer vores udvalgte bud på fire digitale tendenser, som du skal holde øje med i 2018.

1. Mobilize yourself

For første gang shoppede vi mere (51 %, Global World Index) og så mere video på mobilen (56 %, Ooyla’s Global Video Index 2017) end på den almindelige personlige computer.

Derfor skal man naturligvis have et website og en webshop (til fx billetsalg), som minimum er i responsive design og dermed tilpasset mobilen. Endnu vigtigere er det at understrege, at man nu designer sine online services direkte til mobilen først og dernæst til desktop. Googles Mobile-first Index står til at blive lanceret i 2018, hvilket betyder, at dit mobil-site kommer til at blive betragtet som den primære version, selv hvis søgningen sker fra en computer eller tablet.

PR - Have Kommunikation

2. Visual first indhold

Al data peger i retningen af at visuelt indhold performer signifikant bedre end andre typer indhold på nettet. Infographics, visualiseret data, interaktivt indhold og ikke mindst video scorer tårnhøjt på engagements-raten hos brugerne, og det ser ikke ud til at ændre sig i 2018.

Selvom helhedsindtrykket af virksomhedens sociale medie platforme naturligvis stadig er ekstremt vigtigt, er gode, flotte, sjove eller oplysende visuelle elementer, som for eksempel video i stigende grad det, brugerne orienterer sig imod. Det er nemmere og hurtigere for brugeren at orientere sig om en virksomhed via videoer, og hvis de laves ordenligt, har de potentiale til at blive afgørende digitale visitkort for virksomheder.

De nye tiltag imod datasporing på nettet, Apples Intelligent Tracking Prevention på Safari og den kommende fælleseuropæiske databeskyttelseslov, GDPR, gør det sværere at lave traditionelle reklamer og add-tracking. Dette peger i retningen af, at virksomheder over hele kloden bliver tvunget til at skabe bedre indhold, som forbrugerne selv ønsker at se eller læse.

Til gengæld bliver der kun mere og mere visuelt indhold at konkurrere med. I en analyse udført af eMarketer i 2017 fastslår 53 % af de adspurgte marketingmedarbejdere, at 90 % af det indhold, de lægger op, består af visuelle elementer. Nøglen til succes i fremtiden kommer derfor især til at handle om at bruge tid og ressourcer på at få produceret kvalitetsindhold – modsat kvantitet.

3. Personaliserede brugerrejser

Hånd i hånd med behovet for unikt indhold går den moderne forbrugers forventning om en personaliseret brugerrejse og en konsistent interaktion med brands på alle platforme. Ifølge en undersøgelse udført af det amerikanske analyseinstitut Salesforce Research svarede 52% af de adspurgte forbrugere (63% blandt det yngre segment), at de i stigende grad er åbne for at dele personlig data med virksomheder på nettet. Til gengæld forventer, de at virksomhederne bruger dataene aktivt til at skræddersy brugeroplevelsen, styre dem udenom ubrugeligt indhold og sende dem tilbud og nyheder, der er relevante for netop dem. Sker dette ikke, falder hammeren ekstra hårdt. 66 % af de adspurgte svarede i samme undersøgelse, at de var meget eller noget tilbøjelige til at droppe et brand, hvis de følte sig behandlet som et nummer fremfor et menneske.

Fremtiden kalder altså på marketing- og kommunikationsfolk, der bliver endnu skarpere til at analysere data vedrørende målgrupper, brugeradfærd og interesser, så det helt rigtige indhold kan sættes i spil for brugeren ved hjælp af brugervenlige mobile sites og webshops og kloge former for digital marketing.

PR - Have Kommunikation

4. Influencer marketing goes pro

Influencer marketing er på ganske få år blevet en kæmpe industri, og i 2018 vil den kun vokse. Èn af de væsentligste årsager til dette er, at algoritmerne på de sociale medier i stigende grad favoriserer indhold fra personer, som skaber høj organisk rækkevidde og høj interaktion fra sine brugere. I takt med at industrien vokser, vil vi se disse influencer-samarbejder blive systematiseret og professionaliseret, og der vil blive udviklet flere normer og do’s and don’ts. Influencere får managers, og der vil forme sig konsensus for minimumshonorarer og andre dele af kontrakterne. Det kan være noget af en jungle at bevæge sig ud i, hvis man ikke har prøvet det før. Så vi anbefaler, at man teamer op med nogen, som har.

Samtidig bliver influencerne også bedre og mere professionelle til at producere indhold, og der kommer bedre muligheder for at indhente data og måle ROI på influencer-samarbejder. Et øget krav om kvalitetsindhold fra forbrugerne peger i retning af, at det kan betale sig at indgå såkaldte ambassadørsamarbejder. Det vil sige samarbejder, der strækker sig over længere tid og går dybere end et par enkelte opslag, der blot direkte promoverer produkter. Disse samarbejder er ofte dyrere og sværere at udføre, men slår ud på troværdighedsbarometeret og kan således give igen på den lange bane.